יום שני, 13 ביוני 2011

הגנה הבאה בעבירה - הצד האפל של אבירי ההגנה-על-ההלכה הטכנולוגיים

ניצול לרעה של בורותם הטכנולוגית של אנשים בידי גופים העוסקים בנושא היא לא דבר חדש. אבל מעציב לראות גופים דתיים, שהוקמו לצרכים כביכול "אידיאליסטיים" נוקטים בשיטות דומות.

במהלך העבודה על הפוסט הקודם נתקלתי בדוגמא בולטת לכך. העבודה הנדרשת על מנת לכבות אתר בשבת אינה מסובכת במיוחד. עם זאת, מספר גופים המתהדרים ברשימה ארוכה של המלצות והסכמות גובים על שירות זה את הסכומים הבאים:

shomershabes מציעים במחיר של 18$ לחודש בלבד

saturdayguard גוברים עליהם ומציעים במחיר של 10$ לחודש בלבד! (ומציעים מספר מבצעי היכרות כגון שנה חינם)

חישוב מהיר מעלה שאדם הרוצה לנקוט בשיטה כזו כדי להגן על אתרו יאלץ לשלם מעל 700 ₪ לשנה. הוצאה לא מבוטלת, במיוחד עבור אדם שמעוניין להעלות לרשת תוכן חינמי ולא מרוויח סכומי כסף משמעותיים מאתרו.

תאמרו, מדובר בשירות חשוב ויש לשלם עליו.

יש משהו בטענה הזו. אבל היא הייתה משכנעת הרבה יותר לו לא היו שירותים המציעים בדיוק את אותה החסימה בשבתות בחינם. יתר על כן, חלק מהשירותים הללו עושים זאת בשיטה מתקדמת וטובה יותר.

כך לדוג', holyclock ולוקאל-הוסט מציעים חסימת שבת ידידותית יותר (כולל אופציה של ג'אווה-סקריפט שיבדוק את המצב במחשב של המשתמש ולא רק חסימה לפי IP).

אבל המקרה הזה מתגמד לעומת מקרים אחרים. כאן מדובר בשירות שלמשתמש תמים אין באמת דרך להעריך את מחירו, ומדובר בשירות ייעודי לפלח אוכלוסיה מצומצם. המצב חמור הרבה יותר כאשר יש שירות חינמי שנפוץ בעולם שנמכר באתרים במחירים מופקעים.

דוגמא בולטת שנתקלתי בה היא הצעה של ספקי אינטרנט לתת למשתמש כתובת דוא"ל אלקטרוני בתשלום. כיום ניתן לקבל באתרים בסגנון ג'ימייל/יאהו/הוטמייל תיבות דוא"ל בנפח של מספר ג'יגה-בייט בחינם (בפועל המחיר שהמשתמש משלם הוא גישה מוגבלת של החברה לתכני מיילים שלו לצרכים כמו פרסומת או ייעול מאגרי מידע כמו מאגרי שכיחות-מילים-בשימוש-נפוץ).

אם נכנס לאתר של "אינטרנט רימון" (ספקית אינטרנט המציעה שירותים מיוחדים לציבור הדתי, בדגש על מסלולי גלישה מסוננים, זוכה לשלל הסכמות וקידום מרבנים שונים. אם אתם לא מכירים גגלו על זה קצת בפורומים של כיפה ותראו המון מידע עם דעות לחיוב ולשלילה בנושא) ונתבונן במבצעים נראה כי הם מציעים ללקוחותיהם תיבת דואר אלקטרוני של 20 מ"ב (דבר מאד שימושי בימינו... אפשר לשלוח ככה כמעט 4-5 תמונות שלמות!) עם אפשרות הרחבה ל-100 מ"ב עבור 7 ₪ לחודש בלבד! ול-1 ג"ב ב-רק 11 ₪ לחודש! לקוחות רבים של אינטרנט רימון לא מבינים יותר מידי באינטרנט. כשנציג שירות הלקוחות של החברה מציע להם משהו כזה זה עשוי להישמע להם הגיוני למדי.

אמנם גם חברת נטויז'ן (שהיא חברת האם של "רימון") מציעה תיבת דוא"ל של 2 ג"ב ב-19 ₪, אבל מחברה כמו "רימון" שאמורה להיות מנוהל על ידי אנשים המנסים ל"נקות" את הרשת היינו מצפים לא לנסות לנצל צרכנים תמימים ולהוציא מהם כספים על דברים שהם יכולים להשיג באיכות דומה בחינם. במיוחד לא צרכנים שמגיעים לרימון בחצי-פאניקה של רצון להגן על ילדיהם מהאופל של הרשת מבלי באמת להבין אותה או שנשלחו אליה בהמלצת רבניהם.

---------------------

ולקוראים -

האם מניעת ספק חילול שבת היא הצדקה טובה להונאה / העלמה מעין זו?

האם לדעתכם המעשה הוא אסור הלכתית? רק אסור הלכתית, או גם אסור מוסרית?


יום-טבוח-אחרון-של-שבועות שמח לכולם!


7 תגובות:

  1. אין שום הונאה בדרישת תשלום על שירות שניתן בחינם במקום אחר. להיפך - סביר שלא היית מספק את השירות אלמלא היה תשלום, ואם הלקוח שמע רק עליך, הרי שיש סיכוי שכלל לא היה משתמש בשירות הזה.
    דרישת תשלום על עבודתך היא דבר מוצדק - במיוחד כאשר הציבור לא קורא EULA-ות ולא יודע איזה מחיר הוא משלם על שירות חינמי.

    כן, כשנכנסים לתחום חדש, בורות עלולה לגרום לך לבחור בעסקה הגרועה יותר - אבל זו האחריות שלך, כלקוח שלא למד את התחום אליו הוא נכנס. כל עוד לא מטעים אותך, הרי שאני לא רואה מקום להניח שיש כאן משהו אסור או פסול.

    השבמחק
  2. זה לא כזה פשוט - כי המשמעות של הונאה לא בהכרח זהה למשמעותה בשפת הדיבור שלנו, וכי ההלכה כוללת בתוכה כלים ממוניים ברורים לחסימת מצבים כאלו כדי להגן על הלקוח, גם אם הוא בור בתחום והמוכר ממולח ומצליח לעבוד עליו.

    לפי ההגדרה ההלכתית להונאה לקיחת מחיר גדול בשישית משוויו האמיתי של מוצר מוגדרת כהונאה והיא עילה לביטול החוזה ודרישה להשבת הכסף, במקביל ומלבד לעובדה שהמוכר במחיר כזה עבר על איסור הונאה.

    יהיה קצת קשה לטעון ש"חינם" נמצא בטווח של שישית ממחירים כאלו...

    השבמחק
  3. השאלה היא האם "חינם" הוא שוויו האמיתי של המוצר, ועל מה בעצם משלמים - כפי שציינת בעצמך, התשלום בשירותים חינמיים נעשה באמצעים לא ממוניים. אם באמת תרצה להשוות מחירים, תצטרך לכמת את הערך שמופק ע"י היצרן.

    באותה מידה, קשה לדעת על מה משלמים. כאשר אני רוכש את וורד, אני לא רוכש מעבד תמלילים - כאלה אני יכול להוריד בחינם, באמת. אני רוכש מעבד תמלילים עם יכולות מסויימות וייחודיות, שהן אלה שמצדיקות את התשלום.

    בנוסף, שים לב להנחת קיומו של שווי אמיתי - קל יותר להתחייב לקיום ו\או להעריך שווי של מוצר יסוד שחיוני להתנהלות חיי אדם, אבל איך מעריכים את השווי האמיתי של מוצרי מותרות? איך יש להתייחס לעסקאות בהן המוכר לא מאבד משהו (כמו מכירת תוכנה)? זה מקום בו על ההלכה להתקדם לפני שנוכל באמת להכיל אותה עליו.

    השבמחק
  4. חוששתני שאני עם שחר בנושא הזה. אני מאמינה גדולה בשוק חופשי, ובמתן חירות לאדם לבחור מה שהוא רוצה.
    חוץ מזה, אני מניחה שגוגל יכולים לספק אימייל חינם כי הם גוגל, אבל אינטרנט רימון צריך לשכור בשביל זה מתכנתים ולהקצות משאבים שהם כנראה לא היו מקצים אחרת - ובכלל המודל העסקי שלהם מאוד שונה. כך שיתכן שלרימון באמת לא היה משתלם לתת לאנשים אימייל לולא התשלום הזה.
    חוץ מזה, זו פעם ראשונה שאני שומעת שאנשים דתיים מכבים את האתר שלהם בשבת. זאת הלכה? מאיפה זה הגיע? ומה עם סטטוסים בפייסבוק או פוסטים בבלוג?

    השבמחק
  5. כלומר, אני עם מר ניחוחית חד האבחנה.

    השבמחק
  6. אני אעלה בקרוב עוד פוסט על הסיבות למה בכלל לחשוב שצריך לכבות את האתר שלך בשבת ועל ההשלכות שלהם.

    בפשטות ההלכות הללו יחולו גם על סטטוסי פייסבוק או פוסטים, אבל מכיוון שהדברים הללו נועדו לקריאה בלבד ובמסגרת אתרים רחבים יותר שאינם בבעלות פרטית ישירה של הכותב, הבעיות הרבה יותר קטנות.

    --------

    אינטרנט רימון צריך להחליט אם הוא מספק שירות במחיר ההוגן לשירות הנ"ל. בהנחה שהשירות הנ"ל מוצע בפער מחיר של שישית אזי אסור להם הלכתית לספק אותו, לפחות לא בלי יידוע ברור של הלקוח שזהו המצב. במידה והם אינם מסוגלים לספק אותו במחיר זול דיו, הם יכולים לוותר על ההצעה.
    זו המשמעות הפשוטה של המונח ההלכתי "הונאה" גם אם כיום אנחנו משתמשים במילה במשמעות מעט שונה.

    עם כל הכבוד למודל של שוק חופשי המודל ההלכתי לאיך שוק אמור לפעול אחר לחלוטין. זה לא אומר שהוא בהכרח טוב יותר, או שאנחנו אפילו מבינים איך ליישם אותו בימינו, אבל אם נרצה ליישם מודל כזה או לפחות חלקים ממנו וגישות מתוכו, הרי שהגנה על הצרכן מפני הפקעת מכירים היא חלק אינטגרלי ממנו, וחלק שאני חושב שצריך להיות רלוונטי בעולמנו.
    כנ"ל לגבי ההיבט של ניצול לרעה של חוסר ידע של הצרכן.

    איך בדיוק מיישמים הגנה כזו ובאיזו מצבים זה כבר נושא אחר לדיון, שבו אני הראשון להודות שאיני מבין כלל. אני לא כלכלן, ולא מבין בכלכלה מודרנית מספיק בשביל זה.

    השבמחק
  7. אבל השירות שרימון מספקים שונה מזה שג'ימייל מספקים.

    השבמחק